۰۲۱۲۲۲۱۵۲۵۴ - ۰۲۱۲۲۲۱۵۲۵۵
GUTA
مدارک لازم برای آلمان 2023

داغترین خبر این روزها تسهیل در روند دریافت ویزا جاب سیکر برای متخصصین در حوزه های مختلف کاری توسط دولت آلمان است. این اخبار در 29 مارس 2023 توسط وزارت کشور و وزارت کار و امور اجتماعی آلمان منتشر شد. دلیل تصویب قانون دریافت ویزای کاری آلمان، برنامه ریزی دولت آلمان برای تامین کمبود نیروی کار متخصص در بخشهای مختلف همچون پزشکی، پیراپزشکی، مهندسی، بیوتکنولوژی و غیره است. بدین ترتیب متقضیان با داشتن مدرک دانشگاهی و سابقه تخصص و یا داشتن مدارک فنی و حرفه ای، شانس ورود به خاک آلمان و یافتن شغل مناسب خود را دارا خواهند شد. دولت آلمان اعلام کرده است که قصد دارد تا سال 2035 هفت میلیون نیروی متخصص جذب نماید و در این راستا قوانین مهاجرتی و اخذ ویزا جاب افر و ویزا جاب سیکر را برای متخصصین راحت تر نموده است. بدین ترتیب متخصصین از کشورهای مختلف اروپایی و غیر اروپایی میتوانند از خدمات ویزا و در ادامه اقامت آسانتر برای کار و زندگی خود در آلمان  برخوردار شوند.طبق این قوانین ارائه مدرک زبان آلمانی نیز برای ورود به کشور آلمان تسهیل شده است اما در ادامه متقاضیان توسط کارفرمایانی جذب خواهند شد که مدرک زبان آلمانی داشته و همچنین شرط دریافت اقامت دائم منوط به ارائه مدرک زبان B2 آلمانی است. دریافت ویزا جاب سیکر از آلمان برای تمامی متخصصین از جمله متخصصین دانشگاهی و یا دارندگان مدرک فنی و حرفه ای امکان پذیر می باشد و شانس پیدا کردن کار مرتبط در آلمان ارائه مدرک زبان آلمانی به کارفرما آلمانی است.

 

انواع ویزا در آلمان

قبل از اینکه به بررسی شرایط مهاجرت کاری در سال 2023 بپردازیم، تفاوت دو نوع ویزا جاب آفر و ویزا جاب سیکر را با هم بررسی می نماییم.

ویزا جاب آفر به ویزایی گفته می شود که به متقاضیانی که از کارفرما خود در آلمان قرارداد کاری دارند تعلق می گیرد و در صورتیکه متقاضی قرارداد کاری با حقوق ماهیانه بیشتر از4000 یورو دریافت نماید می تواند برای بلو کارت که در واقع بهترین نوع ویزا کاری است اقدام نماید. متقاضیان متخصص بنا بر تخصص خود باید برای دریافت ویزا جاب آفر خود مدارک زبانی B1 به بالا ارائه دهند.

قوانین تغییر یافته دریافت ویزا برای سال 2023 هنوز در سفارتهای برخی از کشورها از جمله ایران هنوز اجرا نمی شود و همچنان ارائه مدرک زبان آلمانی به سفارت آلمان لازم می باشد.

ویزا جاب سیکر به ویزایی گفته میشود که متقاضی میتواند برای ورود به آلمان و سپس به دنبال کار تخصصی خود گشتن، تقاضا دهد. در این نوع ویزا در قوانین قبلی مدارک متقاضی قبل از گرفتن ویزا توسط سفارت آلمان در ایران بررسی شده و درصورت ارائه مدارک تخصصی و مدرک زبان و تحت شرایط بسیار نادری، متقاضی مشمول دریافت ویزا می گشت. همچنین متقاضی می بایست در کشور آلمان فقط در کار تخصصی خود مشغول به کار شده و اجازه کار در مشاغل دیگر حتی به صورت موقت را نداشت. این قوانین در قانون مهاجرتی جدید سال 2023 تغییر کرده است. از سال 2023 متخصصین حوزه های مختلف می توانند با دریافت ویزا جاب سیکر وارد خاک آلمان شده و به در طول مدت شش ماه کار تخصصی خود را بیابند. در این مدت آنها میتوانند برای مخارج زندگی در شغلهای غیر تخصصی خود نیز مشغول باشند. نکته مهم اما اینجاست که در صورت عدم یافتن شغل تخصصی خود در مدت شش ماه باید خاک آلمان را ترک نمایند. بنابراین مدرک زبان آلمانی مخصوصا مدرک زبان آلمانی B1 به بالا همچنان در یافتن شغل در آلمان در این شش ماه نقش اصلی را بازی نموده و کارفرمایان متقاضیانی را جذب می نمایند که به زبان آلمانی تسلط داشته باشند.

در قوانین جدید ویزای جاب سیکر، متقاضی می تواند در مدت شش ماه اقامت در آلمان به دنبال کار تخصصی خود گشته و در این مدت برای مخارج زندگی خود در شغلهای غیر از شغل تخصصی خود مشغول باشد.

تغییرات قوانین جدید مهاجرتی 2023 آلمان

در ادامه به بررسی برخی از قوانین تغییر نموده در سال 2023 برای اخذ ویزای کاری یا همان جاب سیکر آلمان می پردازیم:

دریافت کارت آبی (Blue Card) اتحادیه اروپا برای دارندگان تحصیلات آکادمیک ساده تر شده است.
سابقه کاری مورد نیاز برای دریافت ویزا کاری 2 سال در نظر گرفته شده است و نسبت به قوانین قبلی سابقه کاری کاهش یافته است.
متقاضیان متخصص می توانند بدون داشتن پذیرش کاری از کارفرما خود در آلمان، درخواست ویزای جست و جوی کار که به جاب سیکر معروف است را داده و بعد از ورود به آلمان نیز میتوانند بصورت پاره وقت و تا 20 ساعت در هفته در کاری غیر از کار تخصصی خود جهت تامین مخارج زندگی مشغول باشند. لازم به ذکر است که مدت زمان این نوع ویزا و مشغولیت در کار غیر تخصصی شش ماه بوده و بعد از این مدت و در صورت عدم پیدا نمودن کار، متقاضی باید آلمان را ترک نماید.
بر اساس قانون جدید متقاضیان میتوانند مراحل ارزیابی خود را در کشور آلمان انجام دهند و بنابراین نیازی به تایید مدارک قبل از گرفتن ویزا کاری نمی باشد.

سابقه کاری برای دریافت ویزا کاری در قوانین جدید کاهش یافته است و به 2 سال رسیده است. و از طرف دیگر ارائه پذیرش کاری قبل از دریافت ویزا جاب سیکر لازم نمی باشد. این قوانین در حال حاضر در سفارت آلمان در ایران اجرا نمی شود.

امکان اخذ ویزا برای افراد خانواده از طریق ویزا کاری آلمان

و اما نکته قابل توجه دیگر در قوانین جدید امکان گرفتن ویزا و اقامت برای افراد فامیل می باشد. این قانون نیز در قوانین تصویب شده جدید در نظر گرفته شده و به این ترتیب نه تنها مهاجرت نیروی متخصص بلکه خانواده آنها حتی والدین نیز تسهیل شده است. مهاجرین متخصص میتوانند نه تنها برای پدر و مادر خود بلکه برای پدر و مادر همسر خود نیز درخواست اقامت در آلمان ثبت نمایند. اما بلیط برنده همه موارد ذکر شده بالا داشتن دانش زبان آلمانی و ارائه مدرک زبان آلمانی به کارفرما می باشد. این قانون نظرات موافق و مخالف زیادی در آلمان داشته است که دانستن آنها خالی از لطف نیست، برای مثال یکی از مخالفین این نظریه از حذب راستگرا ای اف دی اینطور عنوان میکند که تصور اینکه افراد حاضر هستند تا حقوق بیشتر خود در کشورهایشان که گاهی به 6000 یورو میرسد را رها نموده و با حقوق 4000 یورو به عنوان نیروی متخصص در آلمان کار نمایند، جای سوال است. به نظر او، این مهاجران بیشتر به دنبال استفاده از امکانات بسیار عالی اجتماعی آلمان می باشند. با وجود نظرات مخالف این قانون در حال حاضر به تصویب رسیده است اما هنوز اجرایی شدن آن در سفارتهای آلمان در برخی از کشورها از جمله ایران عملی نشده است و عملی شدن این قانون رسما با سوالات زیادی مواجه است. از اینرو چه در صورت اجرایی شدن این قانون و چه در صورت به تعویق افتادن اجرایی شدن آن، آموزش زبان آلمانی همچنان برای متقاضیان ایرانی از الویت برخوردار است.

آموزش آنلاین و حضوری زبان آلمانی برای مهاجرت

موسسه گوتا، برای تمامی زبان آموزان متقاضی جاب آفر و جاب سیکر و همچنین متقاضیان ادامه تحصیل و یا یافتن دوره های اوسبیلدونگ در آلمان شرایط بسیار خوبی در جهت یادگیری زبان آلمانی بصورت حضوری و آنلاین فراهم نموده است. دوره های موسسه گوتا در جهت یادگیری علمی و آکادمیک زبان آلمانی در زمان مناسب برنامه ریزی شده است. این دوره ها زبان آموزان آلمانی را برای برقراری ارتباط به بهترین شکل ممکن در محیط کار آلمانی و یا موفقیت برای گذراندن دوره های تحصیلی در طی بهترین نوع آموزش زبان آلمانی در مدت کوتاه آماده می نماید.